RPH Science dan refleksi P&P

Lesson Plan Science Year 3
Date                                        :            7 November 2011
Class                                        :           Year 3
Time                                        :           11.00pm-11.30pm
Enrollment                               :           25 pupils
Attendance                             :           25/25 pupils
Theme                                     :           Learning about the World Around Us
Learning Area                         :           4.  Absorption
Learning Objectives                :           Pupils should learn,
4.1       that some materials can absorb water.
Learning Outcomes                 :           Pupils identify materials that absorb water.
Topic                                       :           Absorption
Duration                                  :           30 minutes
Method                                   :           Experiment, Discussion.
Science Process Skills (SPS)   :           Observing
                                                             Classifying
Thinking skills (TS)                 :          Attributing
                                                            Comparing and contrasting
                                                            Relating

Science Attitudes and Noble Values (SANV):
·         Being confident and independent
Teaching and Learning Resources (T&L):
·         Water
·         Sponge
·         Coin
·         Handkerchieft
·         Wood
·         Paper
·         Worksheet


Steps/Phase
Contents
Teaching and Learning Activities
Remarks
Set Induction
(3 minutes)
11.00-11.03

Teacher pours water on the table and put a sponge on the water.

Teacher asks pupils to observe the demonstration.

Teacher asks questions:
     1.      What happen to the water?
     2.      What is absorption?

Teacher state the topic of the lesson’s today. “ABSORPTION”.
T&L:
A bottle of water
A sponge
SPS:
Observing

TS:
Attributing
Relating
Eliciting Idea
(10 minutes)
11.03-11.13

Teacher asks pupils to form groups.

Teacher distributes worksheet, a sponge, coin, handkerchief, a pail of water, wood and paper to each group.

Teacher explains the task to the pupils.

Pupils complete the task and teacher monitors the pupils.
SANV:
-
T&L:
worksheet, a sponge, coin, handkerchief, a pail of water, wood and paper


SPS:
Observing
TS:
Relating



Restructuring Ideas
(7 minutes)
11.13-11.20

Teacher asks each group to present their findings in front of their friends.

Teacher question:
    1.    What are the materials that  
         absorb water?
    2.    What we call the materials that 
         absorb water?

SPS:
Observing
TS:
Attributing
Relating
Application
(7 minutes)
11.20-11.27

Teacher distributes individual worksheets to the pupils.

Teacher explains the worksheet to the pupils.

Pupils are required to complete the worksheet given.

Teacher discusses the answers with pupils.
SPS:
Observing
Classifying

TS:
Attributing
Comparing and contrasting
Relating
Closure
(3 minutes)
11.27-11.30

Teacher summarizes today’s lesson by asking:
Based on the experiment,
       1.What is absorption?
        2.Which materials can absorb  
           water?
       3.Which materials cannot absorb
          water?

SANV:
Being confident and independent


Refleksi P&P
            Terlebih dahulu, saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada rakan sekerja saya kerana telah memberi bimbingan dan tunjuk ajar dalam menyempurnakan pengajaran ini.
            Saya dapati pengajaran pada hari itu dijalankan seperti yang dirancang. Namun begitu, saya masih dapat memerhati 6 orang murid kurang faham akan tajuk yang saya sampaikan semasa pengajaran dijalankan. Kemungkinan kaedah penyampaian saya yang kurang berkesan, misalnya membosankan, tidak menarik dan kurang bersesuaian dengan tahap pemikiran pelajar dan keadaan persekitaran. Selain itu, mungkin keadaan persekitaran yang tidak kondusif menyebabkan keadaan itu terjadi.
            Untuk mengatasi masalah ini, saya bercadang akan menggunakan pendekatan pengajaran yang lebih menyeluruh dan berkesan yang berbantukan alat ICT. Misalnya, memaparkan gambarajah dan animasi video mengenai ‘absorption’ semasa sesi P&P.  Selain itu, saya juga akan memberikan contoh-contoh yang bersesuaian dan berkaitan dengan kehidupan seharian agar mereka dapat mengaplikasikan pengetahuan tersebut seterusnya menjadi suatu hikmah dalam kehidupan mereka. Suasana pembelajaran akan menjadi lebih menyeronokkan. Di samping itu, saya akan memastikan agar suasana pembelajaran sentiasa menyeronokkan. Ini dipengaruhi oleh sikap pelajar dan keadaan persekitaran kelas. Keadaan kelas yang selesa membantu sesi P&P berjalan dengan lebih lancar dan berkesan.
            Walau bagaimanapun, saya masih berasa puas hati dengan pelajaran hari itu. Saya akan lebih banyak menggunakan  alat ICT untuk membantu pengajaran saya pada masa akan datang supaya dapat meningkatkan kefahaman murid dan menarik perhatian mereka terhadap pengajaran saya.
Sekian, terima kasih.



No comments:

Post a Comment